A Barcelona játéka nagyon hasonlít a brazilok játékához.

Azért, hogy a nem szakemberek számára is érzékeltetni tudjuk a különbséget, ezért a “Barcelona iskolát” és a “brazil iskolát” hasonlítsuk egy politikai párthoz!

Egy párt hierarchikus ideológiai felépítése a következőképpen néz ki:

  • ESZME;
  • PROGRAM;
  • CSELEKVÉSI TERV.

ESZME

Tartalmi jellemzők:

  • Labdarúgás művészi felfogása;
  • Játék élvezete, és szeretete.

Formai jellemzők:

  • Cél: “Döntő helyen, döntő pillanatban, döntő fölény” elérése;

A játékosok a labda környezetében a labdához pozicionálják magukat, és nem a játékrendszerben elfoglalt posztjukhoz.

PROGRAM, labdarúgó szaknyelven JÁTÉKKONCEPCIÓ

TÁMADÁS (azonosságok):

Formai jellemzők:

  • Labdatartásra épülő támadó koncepció.

Támadó eszköz:

  • “Altatás, labdafagyasztás” után az ellenfél egyensúlytalansági állapotának eltalálásakor, gyors, robbanásszerű támadásbefejezés;
  • Védelmi vonal áttörés szélső hátvédek segítségével, középpályás forgás (a Barcelona esetén a bal oldal nem olyan intenzíven vesz részt a felfutásokban, mint a jobb oldal. Míg a brazilok esetén körülbelül azonos a két oldal aktivitása).

VÉDEKEZÉS (különbségek):

Barcelona:

  • Európai típusú területvédekezés.

Brazília:

  • Dél-amerikai típusú területvédekezés.

CSELEKVÉSI TERV

TÁMADÁS (különbségek):

Barcelona:

  • A támadók sokszor visszalépnek a középpályára, így biztosítva a létszámfölényt a labda környezetében, és sokszor csatár nélkül köröztetik a labdát, várva az ütemben mélységből beinduló játékosok megjátszásának lehetőségét.

Brazília:

  • A csatárok nem lépnek olyan sokszor és olyan mélyen vissza a középpályára, hanem inkább tartják fent a támadó pozíciójukat.