Sok szakember azt mondja, hogy globalizálódik a világ labdarúgása. A képzési rendszerek azonosak, a gyakorlatok hasonlóak.

Mi a brazil szakemberekkel értünk egyet, akik különlegesnek, egyedinek és sajátságosnak tartják saját módszereiket.

Európa szakemberei azt hiszik, hogy a zseniális brazil játékosok kint teremnek a Copacabanan, és évente egyszer ki kell menni, és “leszüretelni” őket.

Ez azonban tévedés.

A zseniális brazil játékosok egy egészségesen működő labdarúgó kultúra végtermékei.

  • Szenvedélyes, innovatív edzőik vannak.

A brazil futball szellemében több, jobb, mint az európai labdarúgás.

  • Hogy egyesületünk miért is követi ezt az irányt?

A laikus azt hinné, hogy mi egy divattrendet követünk, pedig ez nem igaz!

Mi azt a labdarúgó irányzatot követjük, ami a magyar labdarúgás organikus fejlődéséből származtatható.

Lásd a MIÉRT A BRAZIL FUTBALLFILOZÓFIÁT KÖVETJÜK? című cikkünket!

MIBEN KÜLÖNBÖZIK EGYESÜLETÜNK OKTATÁSA MÁS KLUBOKÉTÓL?

Az alábbiakban megpróbálunk rávilágítani arra, hogy valójában mitől is más a “brazil iskola” európai társainál, illetve a magyar labdarúgó akadémiáknál?

Cikkünkben törekszünk arra, hogy még a laikus is megértse a különbségeket.

[tabs]

[tabs title=”KÜLÖNBSÉGEK AZ EURÓPAI ÉS A BRAZIL KÉPZÉS KÖZÖTT” active=2 event=”click”]
[tab title=”KÜLÖNBSÉG 1.”]

  • Különbség 1.:

Minden labdarúgó kultúra az adott nép gondolkodásmódját reprezentálja a labdarúgó játékról. Azt mutatja be, hogy az adott ország emberei, miként vélekednek a labdarúgásról, mint játékról.

Amíg például az angol kultúra előtérbe helyezi a játék küzdelmi részét, addig a brazil kultúra a JÁTÉK fontosságát hangsúlyozza ki.

Ez a felfogás és értelmezésbeli különbség visszaköszön a játékosok képzésében, felkészítésében.

  • A lényeg!

Ha más a futballfilozófia, akkor más az azt leoktató gyakorlat- és eszmerendszer!

[/tab]
[tab title=”KÜLÖNBSÉG 2.”]

  • Különbség 2.:

A különböző labdarúgó filozófiák létrehozták saját játékmodelljüket, ami irányt mutat az edzőknek a képzés során. A játékmodellhez megalkották saját fogalmi rendszerüket. Azonban vannak alapfogalmak, amelyek minden kultúrának a tartozékai. Ilyen például a “TECHNIKA” gyűjtőfogalom.

A “TECHNIKA” alapfogalom értelmezése lényeges szemléleti kérdés, hiszen minden sportágat a TECHNIKÁN keresztül oktatunk.

  • Vagyis nem mindegy, mit értünk TECHNIKA alatt.
  • A lényeg!
  1. Brazíliában stílustechnikát oktatnak, mely oktatásnak a végterméke a LABDARÚGÓ MŰVÉSZ.
  2. Hollandiában funkcionális technikát oktatnak, mely oktatásnak a végterméke a LABDARÚGÓ MÉRNÖK.
  3. Olaszországban, Angliában egy más típusú funkcionális technikát oktatnak,  mely oktatásnak a végterméke a LABDARÚGÓ TECHNIKUS.
  4. Németországban általános technikát vagy TECHNIKAI ELEMET oktatnak, mely oktatásnak a végterméke a LABDARÚGÓ SZAKMUNKÁS.

Természetesen, minden kultúrában lehetnek kiemelkedő egyéniségek. Fenti megállapításaink az ÁTLAG JÁTÉKOSRA vonatkoztak, nem az átlagtól elütő tehetségekre.

[/tab]
[tab title=”KÜLÖNBSÉG 3.”]

  • Különbség 3.:

A világ labdarúgásában két “csapat-játékszervezési” elv van.


Első játékszervezési elv: ”Erők egyenlő elosztása a játéktéren” elv.

Ennek eszköze:

  • az “alakzattartó játék”. Itt a játékos a poszthoz pozicionálja magát.

Második játékszervezési elv: “Döntő helyen, döntő pillanatban, döntő fölény létrehozása” elv.

Ennek eszköze:

  • az “alakzatépítő-bontó” játékszervezés. Itt a játékos a labdához pozicionálja magát.

Az előbbit tanítják Európában és Magyarországon, míg utóbbit – vagyis a labdához pozicionált játékot – tanítják Brazíliában, Spanyolországban. Ennek a típusú képzésnek az alapja a futsal, ahol szintén nincsenek posztok.


A brazil szerepkörökön keresztül oktatja a futballt.


Felfogásában három típusú játékos van:

  1. Egy akinél a labda van, ő az egyes támadó;
  2. Egy aki kapja, ő a kettes támadó;
  3. Egy aki attól kapja, ő a hármas támadó.

És innen a szerepek ismétlődnek, hiszen támadás során mindig lesz valakinél a labda, lesz aki kapja, és lesz aki attól kapja.

A brazilok szerepeken keresztül oktatják a futballt, ahol a játék során a futballisták folyamatosan “szerepváltásban” vannak. Ennek az oktatásnak az “ALAKZATÉPÍTŐ-BONTÓ” játékszervezés az eszköze.

[/tab]
[tab title=”ÖSSZEGZÉS”]

  • Tisztelt Olvasó!

Remélem, hogy felvezetésünkből érzékelhető, hogy a brazil filozófia teljesen más gyakorlatrendszerrel,  utasításrendszerrel és eszmerendszerrel dolgozik.

Az oktatás lényeges különbségei más iskolákhoz képest:

  1. FUTSAL alapú képzés;
  2. Labdához pozicionált játék;
  3. Brazil stílustechnika;
  4. Brazil filozófia és eszmerendszer;
  5. Brazil játékmodell.

A cikkünk elején feltett kérdésre, miszerint:

GLOBALIZÁLÓDIK-E A VILÁG LABDARÚGÁSA?

A válaszunk: NEM.

  • Utolsó érvként álljon itt Kovács Ferenc mesteredző bölcs gondolata, ebből a témából:

Kovács Ferenc:

„Lehet, hogy a világ változott, de a KIINDULÓ GONDOLKODÁSMÓD nem!!! A világ labdarúgása fejlődött, de tradícióit megőrizve fejlődött. Hiszen a saját filozófiát valló országok stílusukat, kultúrájukat ma is magukban hordozzák, továbbvitték még a fejlődés ellenére is.”

[/tab]

[/tabs]